Aanbestedingen win je met goede teksten

Aanbestedingen win je met goede teksten, maar hoe schrijf je een goede tekst voor een aanbesteding? Om tot een goede aanbestedingstekst te komen ontwikkelde ik mijn eigen – en daarmee unieke – LOCO tekstmethode die ik graag deel.

De theorie achter een goede aanbestedingstekst is simpel: geef antwoord op de vraag, speel in op de behoefte van de aanbestedende dienst en overtuig hen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Maar zoals ik wel vaker heb mogen ervaren, klinkt de theorie eenvoudig en blijkt de invulling een stuk lastiger. In de 3e klas had ik een proefwerk natuurkunde en ik kende de formules uit mijn hoofd. Alleen, tijdens het proefwerk wist ik niet meer waar de letters voor stonden en hoe ik met de formule rekende.

Het is daarom niet onverstandig om het schrijven van de teksten voor een aanbesteding over te laten aan een professional. Of in ieder geval om je eerste inschrijvingen te laten begeleiden door iemand die wel vaker met dit bijltje heeft gehakt.

  • Uiteraard ben ik de flauwste niet en deel ik graag wat tips met je om een goede tekst voor een aanbesteding te schrijven:
  • Houd je aan de leidraad, hoe onlogisch de uitvraag ook is opgebouwd wijk hier niet vanaf.
  • Vermijd dat je tekst een zoekplaat wordt voor de beoordelaars, werk met duidelijke koppen die overeenkomen met de uitvraag.
  • Start met een kapstok waarin je per deelvraag antwoord geeft met enkele onderwerpen.
  • Controleer de samenhang en overlap van de beantwoording.
  • Als je merkt dat een onderwerp vaker terug komt, stel jezelf dan de vraag of jouw antwoord niet juist is, of er een nuance in de vraag zit die je gemist hebt, of – en dat kan natuurlijk ook – dat de aanbestedende dienst simpelweg in herhaling valt.

Als je bovenstaande stappen volgt heb je in ieder geval een mooie blauwdruk om aanbestedingen te winnen met goede teksten.

Aanbestedingen win je met goede teksten