Als Tenderspecialist, Tenderstrateeg of tekstschrijver voor aanbestedingen, hoe je het ook wil noemen, heb ik natuurlijk wel wat tips voor goede aanbestedingsteksten. Graag deze tips die ook de grootste valkuilen blijken.
- Voorkom passief taalgebruik – Actief taalgebruik is niet alleen concreter maar leest ook prettiger. Immers, je wil niet dat een beoordelaar in slaap valt tijdens het lezen van jouw aanbestedingstekst. Geen zullen, kunnen, worden, willen etc etc.
- Schrijf niet in vakjargon. De aanbestedende dienst is geen kenner zoals jij als inschrijver. Daarom koopt een aanbestedende dienst in, want als ze de glasbewassing zelf konden doen hadden ze de hele aanbesteding niet nodig. Ik zeg altijd schrijf in Jip en Janneke taal of zoals je het je oma uitlegt.
- In lijn met het voorkomen van vakjargon, voorkom dat je (basale) stappen overslaat die in jouw ogen logisch zijn. Realiseer je dat de inkoper niet weet wat jij weet – al denken ze misschien van wel – als het gaat over jouw primaire proces.
- Schrijf SMART, Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
- Specifiek: Een aanbestedingstekst is een belofte. Je wil niet dat jouw tekst ruimte overlaat voor interpretatie, dat kan soms zelfs nadelig voor je uitpakken. Wees dus specifiek in jouw bewoording. Wil je teksten specifiek schrijven geef dan antwoord op de vragen, wie, wawt waar, wanneer, waarom en hoe?
- Specifiek is ook: Specifiek gericht op de aanbestedende dienst. De tekst gaat niet om jou maar om hun. Je wil niet dat zij het gevoel krijgen dat ze een standaard offerte lezen.
- Acceptabel: Teksten gaan om letters, maar onderschat de waarde van cijfers niet. Heb je data die jouw verhaal versterken? Dat is goud waard in aanbestedingsteksten.
- De andere A, van Atueel: Voorbeelden van 10 jaar geleden zijn achterhaald en niet relevant. Wat heb jij recent gedaan waarmee je de aanbestedende dienst laat zien dat jij de beste voor hen bent?
- Meetbaar: Je overtuigt met beloftes, garanties en ambitie. Om deze kracht bij te zetten – en soms omdat dat gevraagd wordt – is het handig om dit meetbaar te maken. Beloof je 10% kostenreductie. Leuk. Maar ten opzichte van wat? En hoe toon je dit aan, oftewel hoe meet je de reductie, hoe vaak doe je dat eigenlijk en waarom is jouw belofte betrouwbaar?
- Tijdsgebonden: Geef je een garantie? Hartstikke leuk, maar als ik je garandeer dat je een cadeau ontvangt zonder te zeggen wanneer, kan je in theorie wachten tot je een ons weegt. Snel, binnenkort of direct zijn woorden die niets zeggen. Wat is snel? Voor een slak is alles snel voor een jaguar is alles langzaam.
- Specifiek: Een aanbestedingstekst is een belofte. Je wil niet dat jouw tekst ruimte overlaat voor interpretatie, dat kan soms zelfs nadelig voor je uitpakken. Wees dus specifiek in jouw bewoording. Wil je teksten specifiek schrijven geef dan antwoord op de vragen, wie, wawt waar, wanneer, waarom en hoe?
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips voor goede aanbestedingsteksten en winnende inschrijvingen. Heb je vragen? Neem gerust contact met mij op.